Sukuseuran Facebook-ryhmän perustaminen

Olin kypsytellyt ideaa Kolehmaisten Facebook-ryhmästä syksyn 2014 kuluessa. Havaitsin vuoden 2014 aikana kaksi yhteiseen isälinjaan osuvaa DNA-tulosta Kolehmaisten sukuhaaroista (Pihtiputaan Kanaset ja Suonenjoen Markkalan Markkaset), jotka vahvistivat teoriani sukuhaarojen nimien muutoksista. Molemmat suvut siten polveutuivat kuin polveutuivatkin Kolehmaisista.

Olin ollut yhteyksissä Jorma Kanaseen, joka oli Kolehmaisten sukuryppäästä ensimmäisenä ”rohkeana pioneerina” tilannut isälinjaisen DNA-testin. Kaikkia myöhempiä Kolehmaisten projektin tuloksia tultiin siten vertaamaan Jormaan ja toiseen hieman myöhemmin testattuun Kanadaan muuttaneen Markkasten sukuhaaran testihenkilöön.

FB-ryhmän perustamisen kannalta viimeisenä ratkaisevana kimmokkeena toimi Harri Kanasen yhteydenotto lokakuussa 2014. Harri oli tahollaan tutkinut omaa Pihtiputaalta polveutuvaa Kanasten sukuhaaransa. Kerroin Harrille löydöistäni Kanasten alkujuurista, eli nimenvaihdoksesta Kolehmaisesta Kanaseksi 1600-luvulla Pihtiputaan Kanalanmäellä.

Harri Kanasen kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta päätin perustaa aluksi Kanasten Facebook-ryhmän. Tältä pohjalta mielessäni syntyi idea laajemmasta DNA-projektista ja varovainen visio myös mahdollisesta sukuseurasta. Kanasten FB-ryhmä lähti vauhdilla liikkeelle ja keskustelu oli aktiivista.

Kovalais-tutkimuksen aktiivi, vuonna 2015 edesmennyt Arla Pajunen, kuuli Kanasten ryhmästä ja kannusti minua perustamaan myös Kovalaisille oman FB-ryhmän. Kovalaisten suku polveutuu Kanasten tavoin nimenmuutoksen kautta Kolehmaisista. Tämän myötä päädyin vielä kokeilemaan yhden Kolehmaisten alasuvun, Könösten, ryhmän perustamista.

Joulukuun alussa 2014 kypsyteltyäni ajatuksia, perustin kantasuku Kolehmaisille oman ryhmän. Pyysin mukaan ylläpitoon ja ryhmäaktiiviksi Kolehmaisen Karia, jonka kanssa meillä oli tuossa vaiheessa ollut jo vajaan parin vuoden yhteistyö Kolehmaisten tutkimusrintamalla.

Olin vuosien kuluessa kerännyt laajan aineiston Kolehmaisista ja ns. alasuvuista, joten Googlen kautta oli suhteellisen vaivatonta, joskin aikaa vievää, metsästää ihmisten sähköpostiosoitteita ryhmäkutsujen lähettämistä varten. Joulukuun kuluessa ryhmä lähti lennolla liikkeelle, uusia ihmisiä tuli jatkuvasti ja sukujuuret näyttivät kiinnostavan.

DNA-projekti sai vauhdikkaan alun ja puheet kääntyivät nopeasti myös sukuseuran perustamiseen. Lopulta helmikuussa FB-ryhmän myötä syntynyt sukuseuran perustamista valmisteleva työryhmä kokoontui 7.2.2015 Mikkelissä.

Ari Kolehmainen