KOLEHMAISTEN SUKUTUTKIMUS

Sukututkimus

Sukumme eri haaroissa on tehty sukututkimusta omilla tahoillaan jo ennen sukuseuran perustamista.

Savusauna, Ritva Nikkanen, 1961, Museovirasto.

Sukuseuran pääsukututkijana toimii sukuseuran ex-puheenjohtaja, ammattisukututkija Ari Kolehmainen Juvalta. Sukuseuran sukututkimustiimissä ovat mukana myös Kari Kolehmainen Siilinjärveltä ja Juha Jauhiainen Jyväskylästä sekä sukuseuran ensimmäisessä hallituksessa toimineet puheenjohtaja Pekka Kolehmainen Heinolasta ja nykyinen puheenjohtaja Jere Markkanen Kotkasta.

Ari Kolehmainen on keskittynyt sukuhaarojen alkuvaiheiden ja DNA-tulosten selvittämiseen sekä sukukirjojen kirjoitus- ja toimitustyöhön. Kari Kolehmaisen päätyösarka on ollut sukutaulujen täydentämisessä. Juha Jauhiainen kerää ja työstää Kanasten suvusta omaa sukuteosta.

Autathan meitä päivittämään ja täydentämään sukutietojamme antamalla omaa sukuhaaraasi koskevat tietosi käyttöömme. Helpoiten tämä onnistuu vastaamalla sähköiseen sukututkimuslomakkeeseen. Kolehmaisten sukuseura huolehtii myös jatkossa kerätyn, tallennetun ja kaiken aikaa laajenevan sukutietokannan ylläpidosta, sekä hallitsee sen sisältöön ja julkaisemiseen liittyviä oikeuksia.

Sukuseuramme leikekansioihin on kertynyt Kolehmaisia, Könösiä ja Markkasia koskevia lehtileikkeitä aina 1980-luvun alusta alkaen niin sanoma-, kuin aikakaus-, että paikallislehdistä sekä eri alojen ammattilehdistä. Iso noin 160 sivun lahjoitus saatiin muutama vuosi sitten siilinjärveläiseltä aktiiviselta sukututkijalta Pekka Lukkariselta. Toisen ison lahjoituksen jälkeen leikkeitä oli jo noin 320. Osan leikkeistä oli tallentanut itselleen historiaharrastuksenaan sukututkijamme Kari Kolehmainen. Tällä hetkellä sukuseurallamme on kolme isoa A3 kokoista leikekansiota sisältäen lähes 400 sivua sukukuntamme jäsenistöä koskevia artikkeleita, historiaa, kuolinilmoituksia, muistokirjoituksia, ammatillisia juttuja eri aloilta. Toivomme että sukukuntamme/sukuseuramme jäsenet aktivoituisivat eri puolilla maata tallentamaan ja lähettämään kaikenlaista ao. leikemateriaaleja sukuseuramme hallituksen jäsenille leikekansioihimme tallentamista varten. Leikekansiot on nähtävillä mm.sukutapaamisissa/sukujuhlissa. Kansioista huolehtii sukututkija Kari Kolehmainen.

Pohjois-Pohjanmaa – Kainuu osayleiskartta Wetterstedt 1775

Sukututkimustyöryhmä

Keskittynyt tutkimuksissaan Kolehmaisten suvun varhaisvaiheisiin ennen kirkonkirja-aikaa ja geneettiseen sukututkimukseen sekä sen tulkintaan. On tutkinut kaikkien Kolehmaisten sukuhaarojen alkuvaiheet asiakirjojen alusta (1540-luvulta) lähtien, mukaan lukien Kolehmaisista polveutuvat alasuvut (mm. Markkanen, Kananen, Kovalainen, Könönen, Teivainen sekä lukuisat Pohjanmaan ja Lapin talojen nimistä suvulle tulleet nimet).

Toimii ammattisukututkijana yrityksessään Suku- ja historiapalvelu Menneen jäljet (FM, Suomen historia) ja on tutkinut laajasti itäsuomalaisten ja itäsuomalaisperäisten sukujen vaiheita, niiden syntyhistorioita ja leviämistä sekä nimenvaihdoksia. On toimittanut lukuisia sukukirjoja.

Keskittynyt tutkimuksissaan pääasiallisesti Pohjois-Savon alueella Leppävirran, Siilinjärven, Nilsiän, Varpaisjärven ja Nurmeksen alueen Kolehmaisiin, joilla keskinäiset sukusiteet. Samalla auttanut Itkosten, Nyyssösten, Herrasten sekä Tarvaisten sukujen tutkimuksessa, joilla sukusiteitä Kolehmaisiin samalla alueella muun muassa avioliittojen kautta. Mukaan tullut myös Holopaisia ja Hyvärisiä sukujen kytkösten kautta. Toisena tutkimusalueena Tohmajärven Kolehmaiset sekä Pielaveden Kolehmaisten sukuhaaroja. Lisäksi tutkinut Muonion Anttiloiden ja Kolströmien sukuja.

On tutkinut isänsä esivanhempia Joroisten Savuniemen Kolehmaisia ja isänäidin sukua Särkkiä. Keskittyy parhaillaan äitinsä esivanhempien, Pyhännän Knuutisten tutkimiseen. Isälinjaisesti he polveutuvat Vieremän Konolanmäen Konosista ja äitilinjaisesti Vieremän Kauppilanmäen Kauppisista. Pyhännällä Konosista polveutuu kaksi sukuhaaraa: Konolat ja Knuutiset, aiemmin Luttiset. Tutkii myös 1800-1900 -lukujen taitteessa Pyhännältä Amerikkaan muuttaneita Knuutisia.

Ollut tekemässä neljää Jauhiaisten sukukirjaa. samoin Pälkjärven Hoffréneista ja Pälkjärven Matikaisista molemmista 100 -sivuiset sukuhistoriat. Tutkinut Kanasten sukua pitkään, ainakin 25 vuotta.

Auttanut myös monia muitakin sukuseuroja sukututkimuksessa mm. Pasasten suku, Kumpulaisten suku, Argillanderin suku.

Jere Markkanen on tutkinut hyvin laajasti niin Suomen, Ruotsin kuin muunkin Euroopan sukuja. Erityismielenkiintoa on ollut myös Yhdysvaltoihin ja Kanadaan suuntautuneen siirtolaisuuden tutkimukseen. Koulutukseltaan Suomen historian maisteri, lisäksi kokenut geneettinen sukututkija, joka on ollut mukana selvittämässä useiden tuntemattomien isien ja isoisien henkilöllisyyttä niin DNA:n kuin perinteisen sukututkimuksen keinoin. Biologisesti ei kuulu Markkasten sukuun, mutta on tutkinut erityisesti Pieksämäen Markkasia ja muita lähihaaroja.

”Lepän kannosta leppä kasvaa,

Kolehmaisesta Kolehmainen.”