SUKUSEURAN PERUSTAMINEN

Kaikella on aina taustansa. Niin Kolehmaisten sukuseurallakin. Sukuseuran perustaminen tuli ensimmäisen kerran alustavasti puheeksi sukututkimusyhteistyön aloittaneiden Ari Kolehmaisen ja Kari Kolehmaisen sähköpostikeskusteluissa vuonna 2013. Taustalla oli tuolloin jo Arin vuonna 1999 alkanut mittava Kolehmaisten kaikki sukuhaarat käsittävä tutkimustyö. Karikin oli omalla tahollaan tutkinut Kolehmaisia useampia vuosia.

Vainolaista vastaan, Pekka Halonen.

Vuonna 2014 sukututkimuksessa käytettävät DNA-testit alkoivat vauhdilla yleistyä ja Arin havaitsi ensimmäiset Kolehmaisten isälinjaisiin jälkeläisiin kuuluvat DNA-tulokset. Nämä edustivat Markkasten ja Pihtiputaan Kanasten sukuhaaroja ja tulokset näyttivät vahvistavan sukujen isälinjaisen yhteyden ja siten Arin tutkimustulokset.

Ari oli löytänyt veroluetteloja tutkimalla 2000-luvun alkupuolella Kolehmaisten suvun sisällä tapahtuneet nimenvaihdokset Markkaseksi, Kanaseksi, Kovalaiseksi, Könöseksi ja Teivaiseksi. Vuodesta 2014 lähtien tutkimustulokset alkoivat varmistua myös DNA:n avulla. Tätä toimi alkusysäyksenä sukuseuran perustamisidealle, sillä mittava tutkimustyö ei ollut tehty turhaan, vaan sen pystyi osoittamaan myös todeksi.

Loppuvuonna 2014 Ari Kolehmainen otti yhteyttä sukututkija Jere Markkaseen parin vuoden tauon jälkeen sukuseuran perustamisajatukset mielessään. Tästä alkoi Arin ja Jeren merkittävä yhteistyö DNA-tutkimuksen saralla.

Henkikirja 1635 – Nide 7879 Kansallisarkisto

Lopullisena Kolehmaisten sukuseuran perustamisen käynnistävänä tekijänä toimi Ari Kolehmaisen joulukuussa 2014 perustama Facebook-ryhmä ja sen myötä aloitettu laaja DNA-projekti. Keskustelut kääntyivät nopeasti sukuseuran perustamiseen ja työryhmä kokoontuikin suunnittelemaan sääntöjä ja muita perustamiseen vaadittavia juoksevia asioita 7.2.2015 Mikkelissä.

Leppävirran sukuhaaran Esa Kolehmainen vaimonsa Anna o.s. Kinnunen ja pojat Toivo, Taisto ja Olavi

Mukana suunnittelutyöryhmässä olivat Ari Kolehmainen Mikkelistä (myöhemmin Juva), Kari Kolehmainen Siilinjärveltä, Pekka Kolehmainen Mikkelistä, Pekka Kolehmainen Jyväskylästä (myöhemmin Heinola), Jouko Kolehmainen Hollolasta, Mikko Kolehmainen Kuopiosta ja Pentti Kolehmainen Punkaharjulta.

Sukuseuran perustamiskokous pidettiin Joroisten Juhanalan kartanossa lauantaina 13.6.2015. Paikalla oli 107 eri sukuhaarojen edustajaa.

Sukuseuran kantasukuna on Kolehmainen, josta nimenvaihdosten kautta myöhemmin polveutuvat alasuvut kuuluvat myös sukuseuran tutkimus- ja toimintapiiriin.

Kolehmaisen nimenkantajia on tammikuussa 2022 noin 4400. Yleisin alasukuhaarojen nimistä on Markkanen, joita on noin 3360. Kovalaisia on noin 1260. Kanasten ja Könösten osalta on todettava, että nimenkantajiin kuuluu muitakin sukuhaaroja, jotka eivät polveudu Kolehmaisista. Kaikkiaan Kanasen nimenkantajia on noin 1650 ja Könösiä noin 980. Kaikki nykyiset Kolehmaisten sukuhaarat eivät myöskään polveudu 1500-luvun Kolehmaisista. Kanta-Kolehmaisten jälkeläisissä on kuitenkin lukuisia muitakin sukuhaaroja eri nimillä, joukossa on isompia ja pienempiä sukuja.

Sukuseuran puheenjohtajina ovat toimineet:

• Pekka Kolehmainen (Joroisten Savuniemen sukuhaara) 2015-2019
  • Ari Kolehmainen (Pieksämäen Suontientaipaleen sukuhaara) 2019-2022