Sukututkimuspäivät 2018 Tampereella

Taustaa!

Suomen sukututkimusseura on järjestänyt vuosittain sukututkimuspäiviä ja vuonna 2017 vietettiin jo neljännetkymmenennet päivät. Tapahtuma järjestetään pääasiallisesti jonkun paikallisen sukututkimusyhdistyksen kanssa yhteistyössä ja perinteisesti vuosittain maaliskuussa. Keväällä 2018 tapahtuma järjestettiin Tampereella Tampereen seudun työväenopiston ja Tampereen seudun sukututkijat ry:n kanssa yhteistyössä Sampolassa, jossa toimii myös kirjasto, tietotori ja työväenopisto.

Tapahtuman teemana oli vuoden 1918 sota ja sen lähteet, on esillä tapahtuman esitelmäohjelmassa. Lisäksi tarjolla oli tietoiskuja sukututkimuksen ajankohtaisista aiheista, kuten erilaisista digitaalisista aineistoista, kerronnallisuudesta sukututkimuksessa ja geneettisestä sukututkimuksesta. Suku 2018 -avajaistilaisuudessa julistettiin  Vuoden sukukirja -kilpailun voittaja ja palkitaan ansioituneita sukututkijoita.

Koulutustapahtuma

Sukututkimuspäivät ovat samalla myös Suomen Sukututkimusseuran tärkein koulutustapahtuma niin tutkijoille, sukututkimusharrastelijoille kuin kaikille muillekin asiasta kiinnostuneille.

Henkilökohtainen kiinnostus tapahtumaan vuodelta 2012

Henkilökohtaisesti minua on aina kiinnostanut historia ja kun kuusi vuotta sitten kyseiset päivät järjestettiin lähellä Kuopiossa niin kerrankin otin itseäni niskasta kiinni ja menin tapahtumaan mukaan. Huomasin että paikalla oli omissa pöydissään Itkosen ja Nyyssösen sukuseurat ja Varkauden seudun sukututkijat ry niin menin tutustumaan ja kuinkas ollakaan huomasin että jo samalla minut imaistiin mukaan toimintaan. Sain valtuudet pitää pöytiä ”auki” kun muut menivät luennoille. Liityin samantien sukututkijayhdistykseen jossa olen tänäkin päivänä mukana. Tein vuonna 2017 esityksen siitä että sukuseuramme edustajina menisimme Tampereen sukupäiville ja niinpä Ari, Pekka ja minä, tekstin kirjoittaja ja sukututkija menimme päiville sukuseuramme edustajina ensimmäistä kertaa saamaan tuntumaa siihen, mitä kenties voisimme oppia ja saada kokemusta isoista valtakunnallisista tapahtumista!

Ohjelma

Tapahtumaa ympäröi sukututkimusaiheinen näyttely, jossa sukututkijat, sukuseurat ja sukututkimusyhdistykset esittelivät toimintaansa. Näyttely oli avoinna lauantaina 9.00-16.30 ja sunnuntaina 10.00-15.00.

Kolehmaisten sukuseura oli nyt päivillä ensi kertaa mukana omalla pöydällään ja allekirjoittanut on siellä jakamassa tietoa, myymässä kirjoja puheenjohtajamme Pekan kanssa viikonlopun.Olimme kutsuneet sukukuntamme edustajia tulemaan paikan päälle meitä tapaamaan ja saamaan tietoa sukuseurasta, toiminnastamme, antaa helppo mahdollisuus liittyä sukuseuraamme mukaan ja oli samalla ajatus verkostoitua toisten sukuseurojen kanssa ja luoda kontakteja. Kyselijöitä paikalla oli hyvä määrä. Tampereelta olin kutsunut henkilökohtaisestikin sukukuntaamme kuuluvia ja liittymään sukuseuraamme. Paikan päällä kävi myös veljeni, joka asuu Teiskossa Tampereen lähellä, että hieno mies, monilahjakas Jussi Kolehmainen, joka toi meille myös pussillisen munkkeja herkuteltavaksi. Jussi oli eräs merkittävimmistä kohtaamisistani tuon viikonlopun aikana.

Neuvontatoiminta

Tapahtumassa oli myös mahdollista saada henkilökohtaista sukututkimus- sekä geneettisen sukututkimuksen neuvontaa. Neuvontaan pystyi tulemaan vapaasti tapahtuman aukioloaikoina ja se oli tarkoitettu kaikille vasta-alkajista edistyneempiin sukututkijoihin. Lupa oli kysyä mitä vaan ja asiantuntija pyrkivät vastaaman kiperinkiin kysymyksiin parhaalla taidollaan.

Siilinjärvellä 10.2.2022 Kari Kolehmainen, sukututkija