Sukujuhla 2017 Jyväskylän Viitaniemessä

Sukuseuran sukukokous/juhla pidettiin Jyväskylässä Viitaniemen ammattiopiston kampuksen A1 rakennuksessa lauantaina 8.7. Mukaan oli ilmoittautunut hiukkasen yli seitsemänkymmentä henkeä.

Aamusella puolikymmenen aikaan pihalla oli jo väkeä odottamassa ovien avautumista ja ilmoittautumista. Pekan opastuksella pääsimme sisään, laitoimme paikat ja esittelypisteen valmiiksi. Irmeli ja Kirsi ottivat väen vastaan aulassa, puolitoista tuntia meni hujauksessa aamukahvien, keskinäisen tutustumisen sekä sukututkimuksen parissa materiaalipöydän ympärillä.

Ohjelman avasi sukuseuran puheenjohtaja Pekka, jonka jälkeen allekirjoittaja siirtyi sovitusti juontotehtäviin. Tiina ja Kari olivat ideoineet kevään aikana ohjelman kulkua ja siitä se sitten lähti liikkelle. Samantien paikalle tulleet pääsivät hiukkasen tutustumaan toisiinsa kätellen vieressä tai ympärillä oleviaan, joten yhdessäolo rentoutui koska kukin tiesi keitä vieressä, edessä tai takana istui joten emme olleet enää täysin vieraita toisillemme. Jo aamusella aulassa tapasin ensimmäisen esitelmöitsijämme Juhani Kolehmaisen, Järvenpään Järnefeltin Suvirannan taiteilijakodin isännän, jonka olimme kutsuneet mukaan. Näin meillä on sukuyhteys tuohon merkittävään taiteilijakotiin.

Esittelin Juhanin tekemänsä kirjan ”Tarinoita Tuusulanjärven taiteilijayhteisöstä” kautta. Juhani valotti tuon yhteisön syntyä ja kehitystä 1800-luvun lopulta alkaen sekä sen merkitystä Suomen itsenäisyyteen ja Kolehmaisten perheen yhteyttä tuohon yhteisöön, jossa muun muassa Paloheimon pojat naivat Sibeliuksen, Järnefeltin ja Halosen tyttäriä ja näin ollen sitoivat kyseiset suvut myös perhe-ja sukuyhteisöksi.

Juhanin esityksen jälkeen Pekan johdolla siirryimme ruokailuun, jonka aikana oli mahdollista jälleen tutustua uusin paikallaoleviin ihmisiin ja huomata myös entisiä tuttavuuksia menneiltäkin vuosilta. myös yllättäviä sellaisia. Ainakin itselleni uusia tuttavuuksia syntyi koko päivien ajan, tutustuin muun muassa Kuparin sukuyhteisön puheenjohtajaan, jonka puoliso oli kuin olikin Kolehmainen, Leppävirran sukuhaaraan kuuluva kuten itsekin!

Palasin heti ruokailusta sukututkimuspöytäämme usean ihmisen kanssa katselemaan sukukirjoja ja sukutauluja tietokoneelta, vaihdoimme yhteystietoja toistemme kanssa. Tauolla seuramme johtoryhmä piti nopean palaverin sukukirjojen jaosta ja niiden toimittamisesta. Samalla paikalle saapui jo toinen juhlavieraamme Heikki Vuorimies, joka toi meille mielenkiintoisen katsauksen ruotusotamiehistä ja ruotujakolaitoksen kokonaishistoriasta sekä Kolehmaisista ruotusotilaina.

Ennenkuin juonsin Heikin sisään, lauloi kitaristi-laulaja Kirsi Pyöriä-Kolehmainen kaksi sukupäivämme aiheeseen erittäin hienosti sopivaa ja puhuttelevaa kappaletta ”Viljellen ja varjellen” sekä niin ”Kaunis on maa”. Heikin esityksen jälkeen käytiin lyhyt keskustelu, jossa Ari Kolehmainen toi oman näkökulmansa Viitasaaren Kolehmaisten ruotusotamiesosioon ja yleisön joukosta nousi kommentti Rautalammin eräästä ruotutalosta. Juhlamassa kävi hauska yhteensattumakin, sillä selvisi, että kummatkin juhlapuhujamme ovatkin läheistä sukua toisilleen. Heikki on Juhanin serkun poika!

Päiväkahvin aikana alettiin jakaa uutta sukukirjaamme aulassa ja samalla jälleen kävi kuhina sukututkimuspöydän ympärillä läsnäolijoiden tutkiessa kirjoja ja keskustelivat aiheesta.

Päivän päätti Ari Kolehmaisen esitys kirjan sisällöstä ja hän teki sen hienosti kerronnallisesti. Etenkin kun jo toisen kerran juuri Arin kohdalla sattui, että tekniikka petti juuri ennen luennon alkua, jonka vuoksi emme saaneet Arin esitystä power pointilta esiin. Arin ammattitaito nousi esiin, kun hän kaikesta huolimatta vei esityksensä läpi ilman tekniikkaa. Esityksestä saatiin käyntiin keskustelua, jossa Ari vastaili kysymyksiin. Kaikille luennoitsijoillemme annettiin sukuseuran kiitoslahjana kirjat.

Ennen väen hajaantumista otettiin pihalla yhteiskuva, jonka jälkeen hallituksen jäsenet kokoontuivat jakamaan kirjalaatikoita ja kukin otti hoitaakseen tietyn määrän kirjoja perille, joko postitse tai henkilökohtaisesti.

Sukujuhlaterveisin Kari Kolehmainen, Siilinjärven Vuorela, Leppävirran Kolehmaisten sukuhaara