Nilsiän Kolehmaisten kokoontuminen 2018

Nilsiän Kolehmaisten sukukokouksesta lauantaina 4.8.2018

Keväällä Oili Auvinen, Nilsiän Kolehmaisten yhteyshenkilöni, otti minuun yhteyttä ja kutsui heidän sukukokoontumiseensa minut niin sukututkijana kuin sukuseuran hallituksen jäsenenä. Kesän alussa sain tietää päivämäärän, joka ei Arille sopinut mitenkään ja koska olen ollut jo aikaisemmin tuon sukuhaaran kanssa tekemisissä, niin päätimme Arin kanssa, että menen sinne, sillä tämä aikataulu sopi minulle.

Ajoin lauantaina 4.8 Vuorelasta Nilsiän Palonurmeen, jonne täältä kotoani on vajaan tunnin matka. Sain rauhassa valmistella / valmistautua paikan päällä n.klo 10.30 kunnes kaikki sukulaiset, joita tulikin kolmattakymmentä, kolmea eri sukupolvea, paikalle klo 11.00. Pääosa jo varttuneempaa väkeä.

Aloitin esitykseni Ukko Pekka Kolehmaisen tarinalla, sillä tämä sukuhaara on suoraan alenevaa polvea Karttulan Punnonmäen talon nro 1 jälkeläisiä. Kävimme läpi koko sukuhaaran juonnon (seinätaulu) kahdentoista sukupolven ajalta ja olin laittanut tauluun numerointia viiteentoista saakka, että talon väki ja sukulaiset saavat itse lisätä nyt elävät sukupolvet itse. Ari teki minulle tämän sukupolviluettelon avukseni. Tätä sukupolvijuontoa läpikäydessäni siirryimme metsärosvo Juho Juhonpoika Kolehmaisen tarinaan, josta olin tehnyt lyhennelmän. Tämä tarina on siis ko. sukuhaaran menneisyyttä ja todellisuutta ja sen jos mikä tekee tarinasta merkittävän.

Tammikuun alussa v. 2018, 97-vuotiaana edesmenneen isännän Väinö Kolehmaisen, yksi tyttäristä, Oili Auvinen on valmistellut isänsä elämäkertaa, jota olen pyytänyt käyttöömme, kunhan se valmistuu. Melkoinen kertomus siitä tullee, kun Väinö eli niin valtaisan pitkän elämän terveenä miltei aivan loppuun saakka. Väinö muisteli kanssani parisen vuotta aikaisemmin työuraansa, joka alkoi 1930-luuvn alupuolella ensimmäisistä pestuumarkkinoista.

Kävi myös samalla selväksi, että Oilin serkku Ari asustelee vain kilometrin päässä omasta kodistani, Siilinjärven Toivalassa. Siinäpä voi olla mahdollisesti uusi kontaktihenkilö paikan päällä ko. sukuhaaraan.

Esittelin myös sukukirjamme sisältöineen, joita sitten sain myytyä kaksi kappaletta suoraan laskulla, jotka toimitin kuvina Joukolle. Esittelin DNA-projektimme ja kerroin jonkun esimerkin ja siitä tuli pieni keskustelu. Lisäksi minulta kyseltiiin yhteyttä tunnettuihin urheilijoihimme Hannes Kolehmaista ja Mikko Kolehmaista myöten ja valaisin asiaa heille.

Esittelin myös internetsivustomme, kerroin sukuseurasta ja että tarvitsisimme sukuseuraan aktiivisia jäsenia. Näytin miten voi liittyä sähköisesti sukuseuraamme ja kerroin myös facebook -sivustostamme, jossa paikalla olleista mukana sivuillamme taisi olla 3-5 henkilöä.

Kaksi tuntia meni aivan hujauksessa ja väki vaikutti kiinnostuneelta, kun samalla yhdessä sukutauluja heidän osaltaan tarkistimme ja tein muutamia tärkeitä korjauksia paikalla olleitten avulla.

Esittelin heille samalla senkin, että naapurikunnassa Siilinjärvellä asustelee iso määrä heidän suku lähisukulaisiaan edesmenneen Väinön serkkujen ja pikkuserkkujen perheitä, joihin näillä Nilsiän Kolehmaisilla ei ole ollut mitään kontaktia. Tämä selvittely on ollut omaa tutkimustyötäni, kun työn kautta kotikäynneille on aivan kuin vahingossa avautunut minulle sukuyhteyksiä puoleen jos toiseenkin ja kaikki ovat olleet haltioituneita asiasta.

Esittelin heille jo vuoden 2019 sukujuhlaa ja sukukokouksen aiheita hallituksen täydentämisestä alkaen.

Kari Kolehmainen